Pravoslavieto.com
www.Pravoslavieto.com    

 

Новости на Pravoslavieto.com

 

Възнесение Господне. Икона от 14 в. Decany monastery. Източник: kosovo.net

Последна промяна: 13.05.2010

 

Учебник по литургика. Кратко ръководство за изучаване на православното богослужение

Съставил според програмата за духовните семинарии Архимандрит Иона, Синодално книгоиздателство, 1950

Въведение
§ 1. Произход на названието
§ 2. Определение, предмет и задачи на науката
§ 3. Извори и научна разработка на Литургиката
§ 4. Определение на култа въобще и на православния в частност
§ 5. Необходимост от обреди или церемонии и символи в култа
§ 6. Дух и същина на православно-християнския култ
§ 7. Установяване на православното богослужение от Иисуса Христа и апостолите
§ 8. Отношение на християнското богослужение към ветхозаветното.
§ 9. Характер на по-късното развитие на богослужението в Православната църква
§10. Главни съставни части на православно-християнското богослужение. Историческото им развитие. Молитва. Молитви от древната Църква, запазени до днес
§ 11. Църковни песнопения
§ 12. Нотопис на древните църковни мелодии
§ 13 Наименование на църковните песни
§ 14. Обреди, съпровождащи молитвите и песнопенията в православната Църква
§ 15. Четене на Свещеното Писание
§ 16. Поучения в Църквата
§ 17. Времена на православното богослужение
§ 18. Празници и пости в най-древната Църква
§ 19. Празници и пости от IV-IX векове
§ 20. Места за православно богослужение
§ 21. Иконостас
§ 22. Св. Олтар и неговите принадлежности
§ 23. Предложение
§ 24. Християнска живопис
§ 25. Иконописни школи - византийска и италианска
§ 26. За камбаните
§ 27. Свещи и осветление
§ 28. Кадене с тамян. Кадилница
§ 29. Богослужебни одежди
§ 30. Богослужебни книги

ЧАСТНА ЛИТУРГИКА
§ 31. Служби от денонощния кръг
§ 32. Утренно богослужение
§ 33. Литургия
§ 34. Литургия на св. Иоан Златоуста. Проскомидия
§ 34. Литургия на оглашените
§ 35. Литургия на верните
§ 36. Св. Василиева литургия
§ 37. Литургия на преждеосветените Дарове
§ 38 Служби на годишния кръг
§ 39. Богослужебни особености на някои от Великите празници
§ 40. Великопостно богослужение
§ 41. Богослужебни действия при тайнствата и требите
§ 42. Тайнство Кръщение
§ 43. Тайнство Миропомазване
§ 44. Тайнство Изповед
§ 45. Тайнство Евхаристия
§ 46. Тайнство Елеосвещение
§ 47. Тайнство Брак
§ 48. Тайнство Свещенство
§ 49. Богослужения, извършвани при особени случаи
§ 50. Освещаване на храм
§ 51. Треби от частен характер
§ 52. Погребение на умряли. Панихида
§ 53. Всенощно бдение
§ 54. Ред на всенощното бдение

Църквата "Света Троица" в Банско

:: Храм "Света Троица" в Банско
:: Церковь "Святая Троица" в Банско
:: Митичният град и божественият храм Мария Радонова

Св. апостоли

:: Бог и неговите пратеници - Апостолите Архим. Серафим (Алексиев)
:: Събор на светите Седемдесет апостоли. Събор на светите Дванадесет апостоли
:: Света Петдесетница Ден на Света Троица
:: Апостолски мъже и християнски апологети
:: Пророци, прорицатели, гадатели, заклинатели

Ивановски скални църкви

Сказания за подвижните празници

> Възкресение Христово - ПАСХА
> От Великден до Петдесетница

Св. преподобни Серафим Вирицки (†1949)

:: Кратко животоописание
:: Слава на Великия Господ Бог!
:: "Това беше от Мен" - история и пълен текст на апокрифа

Жития на светиите - нови попълнения

:: Св. Кирил, епископ Катански (I-II)
:: Св. мъченица Друсила (Дросида), дъщеря на цар Траян († 104-117)
:: Свв. мъченици Филит и Лидия (†117-138)
:: Св. мъченици Трофим и Тал, презвитери Лаодокийски († ок. 300)
:: Св. мъченик Никандър († ок.302)
:: Св. мъченици Агапий, Публий, Тимолай, Ромил, Александър, Александър, Дионисий и Дионисий († 303)
:: Св. мъченик Александър презвитер († 305-311)
:: Св. Тома, архиепископ Константинополски (†610)
:: Св. преподобни Теодор Сикеот († 613)
:: Св. преподобни Атанасий Печерски († 1176)

ЦрквеноСловенски буквар

Издание на Св. Синод на Сръбската Православна Църква [Eдинство на Православието днес]

Пролог в поучениях

Составил Протоиерей Виктор Гурьев
Афонского Русского Пантелеймонова монастыря. Москва, 1912 г.

Тържество на Православието

Митрополит Антоний Сурожки

Днес празнуваме деня на тържеството на Православието над неправдата, ересите, лъжеученията; но не празнуваме тържеството на православните над другите хора, а ликуваме за това, че Бог от столетие в столетие е намерил в нашата среда хора, които така дълбоко са Му предани, така способни да се приобщят към Него, да Го познават, че Той е открил на нас, понякога непросветени, понякога със замъглени сърца и умове, истината за Себе Си. И днес ние ликуваме за това, че Господ е толкова милостив, че в Него има толкова любов и снизхождение, че е започнал да се открива от столетие в столетие на всеки човек, който Му открие сърцето си и който очисти сърцето си и живота си, за да бъде достоен за Неговата любов, Неговата кръстна смърт, Неговото Възкресение. Това е дивен ден, в който ние говорим и тържествуваме за победата на Бога над лъжата, която като мъгла се разпространила по цялата земя чрез човешката неправда и греховност. >>>

Ханс Кристиан Андерсен

:: Кратка биографична справка
:: Вярата на Ханс Кристиан Андерсен Архим. доц. д-р Павел Стефанов
:: Приказките на Андерсен Ярослав Ивашкевич
:: Архетипност и персонализъм в приказките на Андерсен Светлана Стойчева
:: Най-хубавата роза на света
:: Снежната кралица

Глобализмът в мисленето като духовен проблем

Ангел Величков

"Не помрачавай ума си с различни ереси, парарелигии и масонство. Всичко това е в "кошницата на суетата."
... Не подценяваме в никакъв случай сведенията за глобални катаклизми, които достигат до нас все по-легално.
Този род разкрития и разсекретени познания биха могли да бъдат от полза, ако с тяхна помощ не-християните, като се информират за лъжата и суетата в света и за собствените си заблуди, познаят истината и свободата, и радостта в Христа, и се приобщят към Църквата.
Вместо това, те може да ни видят как треперим в глобален ужас и да се отвратят още повече от всичко. И ще им се стори крайно съмнително, като ни видят такива "специалисти" по заговорите и сатанизма, сами отдавна охладнели за любовта. Няма по-ефикасен начин да се обезсоли солта на християнството. >>>

Църквата и феномените на "модерния свят"

Ловешки Митрополит Гавриил и Свещ. Кънчо Кабадийски

Според християнските православни възгледи, на човека е отредена централна роля в Божието мироздание (Бит. 1:28). Неговите действия и решения определят посоката на общото развитие на света. Църквата знае, че човекът е свободен, свободен онтологически - по сътворение, по същност, свободен да управлява живота си, дори да сложи неговия край, да избира и определя идентичността си, приятелствата си, идеите, на които да служи. Нещо повече, човекът носи цялата отговорност както за всичко, случило се досега, така и за онова, което предстои да се случи. Не някой друг, но само човекът носи образа Божий в себе си: Рече Бог: да сътворим човека по Наш образ и по Наше подобие; и да господарува над морските риби и над небесните птици..." (Бит. 1:26). Но човекът в своето богоподобие има властта да господарува и над самия себе си, над обществото си, над културата си. >>>

Глобализацията и православната култура

Дончо Александров

Стремежът към единство на човечеството датира от хиляди години. Библейският разказ за вавилонското стълпотворение и последвалото появяване на различни езици свидетелства за едно трагично разделение. И може би от този момент, когато се появяват бариерите за общуване, се заражда голямото желание за възстановяване на загубеното единство. Каква ирония! Обединени в една цел - да построят нещо ново и голямо, от което резултатът е падение и разделение. Днес безспорно живеем в много интересно време, изпълнено отново с надежди за обединение и за създаване на нов световен ред. >>>

Църквата и Правата на човека

:: За човешките права и задължения Ангел Величков
:: Декларация за правата и достойнството на човека Десети Всемирен Руски Народен Събор, 2006
:: Declaration on Human Rights and Dignity The Tenth World Russian People’s Council, 2006
:: Църквата и Правата на човека архиеп. Христодул Атински, 1982

Молитва преди "влизане" в Интернет

Господи Боже наш, Творче неба и земли, создавый человека и даровавый ему ведение сокровенной премудрости во еже прославляти Имя Твое. Горе и долу Ты еси, Твоя есть ночь и Твой есть день, не утаится пред Тобою даже мимолетное движение мысли. И ныне молю Тя - от всякого греха сохрани мя, приступающего к работе с хитроумным творением рук человеческих, проникающим во вся концы земли. Огради очи мои и ум от всяких нечистых и блудных образов, от пустых негодных словес. Укрепи волю, сердце очисти, не даждь ми вотще расточати время жизни моея, и от всякого расслабления и уныния избави. Да будут дела наша во славу Твою.
Аминь

Календар празници и пости през 2010 - за отпечатване

Да благодарим на Мартин Митов, който предостави календара тази година!

Официални и църковни празници и пости през 2010 година

Януари 1   Обрезание Господне. Св. Василий Велики (Васильовден), Нова Година. Молитва за благословение
  6   Кръщение Господне или Богоявление (Йордановден, Велик водосвет)
  7   Св. пророк Йоан Предтеча (Ивановден)
  17   Св. Антоний Велики (Антоновден)
  18   Св. Атанасий Велики и св. Кирил Алексaндрийски (Атанасовден)
Февруари 1   Св. мъченик Трифон (Трифоновден)
  2   Сретение Господне
  6   Задушница
  7   Неделя Месопустна (Месни заговезни) * Подвижен празник
  14   Неделя Сиропустна - на всеопрощението (От Чист понеделник започва Великия пост) *
  21   Неделя Неделя Православна - Тържество на Православието *
Март 3   Освобождение на България от турско робство
  25   Свето Благовещение
  27   Възкресяване на Лазаря (Лазаровден) *
  28   Вход Господен в Иерусалим (Връбница, Цветница) *
Април 4-6   ВЪЗКРЕСЕНИЕ ХРИСТОВО - ПАСХА (също католическа и протестантска Пасха) *
Май 1   Ден на труда
  6   Св. Георги Победоносец (Гергьовден)
  11   Свв. Кирил и Методий
  13   ВЪЗНЕСЕНИЕ ГОСПОДНЕ (Спасовден) (Kristi Himmelfartsdag) *
  21   Свв. равноапостоли Константин и Елена
  22   Задушница
  23-24   ПЕТДЕСЕТНИЦА и Св. Дух (Pinsedag) *
  24   Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост
  30   Неделя след Петдесетница - на Всички светии *
  31   Начало на Петровия пост
Юни 24   Рождение на св. Иоан Кръстител (Еньовден)
  29   Свв. апостоли Петър и Павел (Петровден)
Юли 20   Св. пророк Илия (Илинден)
Август 1   Начало на Богородичния пост (до 14 август)
  6   Преображение Господне
  15   Успение Богородично
Септември 6   Ден на Съединението
  8   Рождество на Пресвета Богородица
  14   Въздвижение на Светия и Животворящ Кръст Господен (Кръстовъздвижение)
  17   Св. мъченици София, Вяра, Надежда и Любов
  22   Ден на независимостта на България
Октомври 1   Покров на Пресвета Богородица
  14   Св. Параскева-Петка Търновска (Петковден) 
  19   Св. Иван  Рилски
  26   Св. Димитър Солунски (Димитровден)
Ноември 1   Ден на народните будители
  7   Задушница
  8   Събор на св. Архангел Михаил и другите небесни безплътни сили (Архангеловден)
  15   Начало на Рождественския пост
  21   Въведение Богородично (Ден на християнската младеж и семейство)
  30   Св. aпостол Андрей Първозвани (Андреевден)
Декември 6   Св. Николай Чудотворец (Никулден)
  20   Св. Игнатий Богоносец (Игнажден)
  24   Бъдни вечер
  25   РОЖДЕСТВО ХРИСТОВО
  26   Събор на Пресвета Богородица
  27   Св. първомъченик и архидякон Стефан (Стефановден)

КАКВО Е БОГ?

Професор Тотю Коев

Всеки нормален човек си е задавал поне веднъж въпроса какво е Бог. Дори безбожникът, атеистът, за да стигне до заключението, че според него Бог не съществува, е мислил върху това. Независимо в какъв стадий на развитие се намира или в каква степен на образование и култура има, човекът носи в себе си религиозното чувство. Това идва да покаже по косвен път, че идеята за Бога, която неделимо е свързана с религиозното чувство, е вкоренена в нашето съзнание, че се раждаме и живеем с тази идея...  Бог е дух, но познаваем ли е Той или, по-точно, можем ли да имаме познания за Бога като дух? >>>

Поклонението на влъхвите и загадката на Витлеемската звезда

Св. Йоан Златоуст

Трябва много да бодърстваме, много да се молим, за да можем да изясним това място и да узнаем кои са били тези мъдреци, откъде и как са дошли, кой ги е подбудил към това и каква е била тази звезда.

Ако ви е угодно, по-добре ще предложим отначало това, което говорят противниците на истината. Дяволът така ги е завладял, че те и тука намират повод да се въоръжат против Словото на истината. "Ето, казано е, че и при рождението на Христа се появила звезда; това значи, - казват те - че астрологията е несъмнена наука." Но ако Христос се родил според астрологичните закони, как пък Той е унищожил астрологията, отхвърлил съдбата, затворил устата на демоните, изгонил заблуждението и премахнал всички видове магьосничество? А и какво са узнали мъдреците по Неговата звезда? >>>

Богословие в багри

:: Рождество Христово - икони и стенописи
:: Иконография на Църковните събори
:: Фрески с изображението на Иисус Христос Вседържител (Пантократор)
:: Сирийско християнско изкуство

Средновековни майстори иконописци: Дионисий

:: Кратко животоописание
:: Икони и фрески от Дионисий
:: Музей фресок Дионисия

Средновековни майстори иконописци: Теофан Грек Иконописец -

:: Кратко животоописание
:: Икони и фрески от Теофан Грек

Светите ангели в православната иконография

:: Св. Архангел Михаил
:: Св. архангел Михаил води Мойсей в Обетованата земя
:: Чудото в Колоса
:: Св. архангел Михаил и душите на праведниците и грешниците
:: Св. Архангел Гавриил
:: Свето Благовещение
:: Св. ангели. Явяването на три ангела в дъбравата Мамрé (т.н. Старозаветна Троица)
:: Ангел Хранитель. Ангел Хранитель как личность и проблемы его изображения в православной иконописи

Атеизъм

:: Атеизъм - кратко описание
:: Мръсната дума религия Златина Каравълчева
:: Апология христианства. Критика атеизма
:: Мисли за вярата и неверието
:: Чарлз Дарвин. Атеист ли е бил Дарвин?
:: Религията на естествениците от XIX век Проф. Панчовски
:: Възпитание в духа на християнството митр. Методи Кусев
:: Има Бог (Как най-известният в света атеист Антъни Флю си промени становището) Константин Чипев
:: Обскурантизъм: Църковната вяра и атеистическата вяра
:: Въведение в Православието: Вяра, неверие, съмнение

Мракобесие. Обскурантизъм

:: Обскурантизъм кратка справка
:: Христианство и обскурантизм Андрей Анисин
:: "Беда, коль пироги начнет печи сапожник" проф. Михаил Дунаев

Сътворение или еволюция. Еволюционизмът в криза. Св. отци и съвременниците против дарвинизма. Научен креационизъм. "Интелигентен дизайн"

:: Декларацията ”Анти-Дарвин”
:: Трябва ли все още да се изучава дарвинизмът в училищата и университетите? Александър Филипов
:: "Интелигентен дизайн": Еволюционизмът в криза Бен Хобринк
:: Святые Отцы свидетельствуют против эволюции
:: Шестоднев против еволюцията центр "Шестоднев" (руски сайт)

Чарлз Дарвин

:: Живот и дейност
:: Из творчеството на Чарлз Дарвин
:: Атеист ли е бил Дарвин? проф. Панчовски
:: Анти-Дарвин: Св. отци и съвременниците против еволюцията
:: Darwin Online Project Ръкописи, записки, писма и библиография

Религията на естествениците: Разработка на естествените науки в ново време (XVIII и XIX век)

Проф. Д-р И. Г. Панчовски

1. Изграждане на системата на естествените науки през XVIII век
   а) Значение на математиката за напредъка на естествените науки.
   б) Велики астрономи
   в) Велики физици
   г) Нови насоки на химията
   д) Велики медици
   г) Опити за система на ботаниката и зоологията
   ж) Френски енциклопедисти
   Обобщителни бележки
2. Разработка на естествените науки през XIX век
   a) Велики астрономи
   б) Велики математици
   в) Велики физици
   г) Великани в областта на химията
   д) Развитие на зоологията
   е) Религията на великите еволюционисти
   ж) Нов възход на зоологията
   з) Основаване и разцвет на геологията и палеонтологията
   и) Развитие на ботаниката
   к) Анатомия и физиология
   л) Медицина, материализъм и атеизъм
   Обобщителни бележки

Размисли на физика за тайните на сътворението на Вселената

Олег Петренко

:: Чудното "раждане" на Вселената и нейната удивителна природа
:: Съвършенството на конструкцията на човешкия организъм
:: Възможността за случайната поява на човека
:: Свидетелствата на фундаменталната наука
:: Принципът на жертвената любов

Възпитание в духа на християнството

Митрополит Методи Кусев

:: Способен ли е безбожникът учител за възпитател и какви резултати ще се получат от неговото възпитателно дело?
:: В что се състои секретът на посланието на възпитателя?
:: Социалистическото стремление за уничтожение на държавния строй е пагубно за интересите на отечеството
:: Осъществлението на лъжливия социализъм се проявлява в последнята степен на социалното ничтожество
:: Коренът на злото за анормалното положение на учебното дело лежи в материалистическата безбожническа подкладка в преподаванието

Святые Отцы свидетельствуют против эволюции

:: Св. мчк. Иустин Философ (II век)
:: Свт. Амвросий Медиоланский (III век)
:: Преп. Ефрем Сирин (IV в.)
:: 123-ое правило Карфагенского Собора
:: Из постановлений Константинопольского Собора 1081 года
:: Православное Исповедание Кафолической и Апостольской Церкви Восточной, принятое на Ясском Соборе 1640 года и утвержденное Константинопольским Собором 1645 года, при участии четырех восточных Патриархов
:: Преп. Иоанн Дамаскин (VIII в.)
:: Преп. Иосиф Волоцкии (XV в.)
:: Святитель Феофан Затворник
:: Свт. Игнатий (Брянчанинов) (XIX в.)
:: Св. прав. Иоанн Кронштадтский (XX в.)
:: Преп. Варсонофий Оптинский (XIX-XX вв.)
:: Сщмч. Иларион (Троицкий) (XX в.)
:: Свт. Лука (Войно-Ясенецкий) (XX в.)
:: Преподобный Иустин (Попович)
:: Свт. Николай Сербский (XX в.)
:: Сщмч. Серафим (Чичагов) (XX в.)
:: Священномученик Фаддей (Успенский)
:: Священномученик Владимир Киевский

Библия. Нов Завет. Стар Завет. Тълкувания на Евангелието и библейските книги. Библейски речник. Библейски карти. Православен речник. Как да четем Библията и светите отци. Пророци, евангелисти, библейски писатели - избрани наставления по теми. Св. Писание в Интернет.

Запознаване с Библията: Евангелие от Йоана

:: Евангелие от Иоан митр. Пимен Неврокопски
:: Евангелие от Иоана Свято-Троицко-Сергиева Лавра
:: За рождението свише (Йоан. 3:1-15) св. Максим Изповедник

Запознаване с Библията: Посланията на св. апостол Павел

Еврейското име на апостола е Савел. Родом е от гр. Тарс, Киликия (Деян. 22:3). Произхождал от Вениаминовото коляно – "евреин от евреите, по закон фарисеин” (Филип. 3:5), както сам свидетелствува. Учил се в Иерусалимската висша школа на Гамалиил (Деян. 22:3), където изучавал гръцки език и класическа литература. Ревностно изпълнявал Моисеевия закон и от малък проявявал фанатична нетърпимост към християните (Деян. 7:58; 8:1). Когато наскоро след Възнесение се разразили големи гонения срещу християните, Савел бил сред върлите гонители (Гал. 1:13). Но на път за Дамаск преживял чудно обръщение - явил му се Христос, питал го защо Го гони и го предупредил, че срещу ръжен трудно се рита. Смутеният Савел попитал: "Господи, какво искаш да направя?” Христос го праща в Дамаск, където Ананий го покръстил (Деян. 9:3-20). >>>

Запознаване с Библията: Книга деяния на св. апостоли

Книга Деяния на светите апостоли (Деян.) написа в Рим около 62-63 година св. евангелист Лука - авторът на Третото синоптическо Евангелие. Както по църковно-историческото, тъй и по богословското си съдържание Деяния се явяват продължение на Четириевангелието. В книгата се разказва за труда и подвизите (деянията) на светите апостоли: за съставената от тях първа християнска община в Иерусалим; за взаимоотношенията на членовете й; за изповедничестово и мъченичеството на апостолите (1-11 глава). >>>

Свещено Писание на Стария Завет: Мелхиседек

Мелхиседек е покрита в тайнственост, изключителна библейска личност, чийто образ е осмислян различно от юдеи и християни. Мехиседек е бил цар на Салим (вероятно Йерусалим) и  "свещеник на Бога Всевишни", който след победата на Аврам над царя на Северен Ханаан Кедорлаомер, го благословил и му поднесъл хляб и вино. В това Църквата вижда предобраз на жертвата, принесена от Господ Иисус Христос. >>>

Свещено Писание на Стария Завет: Книга Иисус Навин (1255 - 1220 г. пр.Хр)

:: Кратко животоописание: Иисус Навин ("Иахве помага") е вожд и военачалник на еврейския народ, помощник и приемник на св. пророк Мойсей Боговидец, живял в XIII в. преди Христос. Иисус Навин е завоювал Обетованата земя и в нея въвел еврейския народ. Чрез него Господ е явил велики чудеса. Свещеното Писание на Стария Завет разказва, че Иисус Навин е преминал с целия народ река Йордан като по сухо, защото реката "спря и стана като стена" - така както пр. Мойсей преминал Червено море (Нав. 3:14-17; Изх. 14). >>>
:: Накратко за библейската Kнига Иисус Навин
:: Книга Иисус Навин прот. Ал. Мен

Свещено Писание на Стария Завет: Книга Естир

:: Книга Естир Бивш Неврокопски митрополит Пимен
:: Книга Естир Прот. Александър Мен
Естир - историческо описание на живота на друга героиня-еврейка, чието име (Астир - звезда) носи книгата. Заради неземната й красота персийският цар Артаксеркс (485-465) отстранил "непослушната" царица Естир и се оженил за еврейката Хадеса (мирта), която живеела при братовчед си Мардохей, пленник на Артаксеркс, спечелил благоволението му с разкриване на заговор срещу него, и я обявил за царица под името Естир. >>>

 

Настольная книга священнослужителя

История церковного устава
Богослужебные книги православной церкви
Краткий устав соединения церковных служб:
   Служение по Октоиху и Минее месячной от Недели Всех святых до Недели о мытаре и фарисее
   :: до Святой Пасхи :: до Недели Всех святых :: О катавасиях
Чинопоследование всенощного бдения
Литургия по чину святых Иоанна Златоуста и Василия Великого
Чинопоследование литургии Преждеосвященных даров
Указания для священнослужителей при архиерейском служении
Богослужение Православной церкви
   I. Условия совершения богослужения
  II. Богослужебное церковное пение и чтение
  III. Суточный богослужебный круг
  IV. Божественная литургия
  V. Круги седмичного и годичного богослужения
  VI. Годичный круг церковных праздников
  VII. Годичный круг евангельских чтений
Православный храм, богослужебная утварь и одеяния духовенства
Православный храм
Богослужебная утварь
Одеяния духовенства
Иконопочитание и иконопись в богослужебной жизни Церкви
Православный храм, богослужебная утварь и одеяния духовенства
 > Православный храм
 > Богослужебная утварь
 > Одеяния духовенства
 > Иконопочитание и иконопись в богослужебной жизни Церкви
Таинства и обряды Православной Церкви
   Таинства Православной Церкви
   1. Таинство крещения
   2. Таинство Миропомазания
   3. Таинство Покаяния
   4. Таинство Причащения, или Евхаристия
   5. Таинство Брака
   6. Таинство Елеосвящения (Соборование)
   7. Таинство Священства (Рукоположение)
   Чинопоследования Православной Церкви
   1. Пострижение в монашество
   2. Богослужения при основании и освящении храма
   3. Водоосвящение
   4. Чин благословения нового дома
   5. Молебные пения
   6. Заупокойное богослужение
   7. Освящение Мира
Триоди постная и цветная
   О богослужении во время пения Триоди постной: О богослужении приготовительных дней к Великому Посту. О богослужении Святой Четыредесятницы. О богослужении Страстной седмицы
   О богослужении во время пения Триоди цветной:  Светлое Христово Воскресение. Пасха. Вознесение Господне. Святая Троица
Пасхалия
Краткий церковнославянский словарь
Богословско-литургический словарь

 

Иисус Христос Пантократор с ангели и светии
 

За съюза на трите добродетели: вярата, надеждата и любовта

Св. Йоан Лествичник

А сега, след всичко казано, остават тези три, които всичко свързват и всичко съдържат: вяра, надежда, и любов, но по-голяма от тях е любовта (1Кор. 13:13), защото с нея се именува Бог. . . Според мярката на намаляване на любовта у нас се явява страх; защото, у когото няма страх, той или е изпълнен с любов, или е умрял по душа. . . Когато Божият страх е дълбоко в душата, той обикновено очиства и унищожава нейната нечистота. Пророкът казва: от Твоя страх трепери плътта ми. . . И когато човек вътрешно напълно е съединен и съразтворен с Божията любов, тогава и по своя външен вид на своето лице, като в огледало, той изявява светлината на своята душа. . . Увеличаването на Божия страх е начало на любовта; а съвършенството на чистотата е начало на Богословието. >>>

Молитви на родители за техните деца към Господа и към пресвета Богородица

Господи Боже, Създателю на човека и небесни Отче! Ти установи и благослови брака, като каза: "Растете и се множете, и пълнете земята". Ти благослови и нашия и ни даде чеда, за да засилиш радостта в дома ни. Неизказано голяма е тая Твоя милост към нас, и ние смирените Твои раби от сърце Ти благодарим. Твое наследие са нашите деца, Господи, защото Ти си наш небесен Отец. Затова усърдно Те молим, приеми ги под Твоята мощна закрила и ги пази духом и телом като Твое достояние. Дарувай им добро здраве, пази ги от болести и от всяка злополука, покрепи ги да растат незасегнати от изпитания, за да се радват на живота, който Ти даваш. Особено им дарувай Твоето свето благословение, за да бъдат предпазени от внушенията и примките на злия и лъжлив свят. >>>

Старобългарски и църковнославянски език

:: Кратка справка
:: За църковнославянския език и основите на българистиката - проф. Румяна Златанова
:: Oсобености на църковнославянския език и реформата на св. патриарх Евтимий - интервю с проф. Георги Попов
:: Църковнославянски речник
:: Литература по старобългарски език
:: Учебник по старобългарски език Кирил Мирчев (1902-1975), "Наука и изкуство", 1985 г.
:: Други източници за изучаване на старобългарския език
:: Православни песнопения на църковнославянски език

:: ДА СЕ ПРОМЕНИ ЛИ ЕЗИКЪТ НА БОГОСЛУЖЕНИЕТО?
:: Църковният език архим. Рафаил (Карелин)
:: Светският и църковният български език свещ. Ангел Величков
:: Богослужебният език и неговата разбираемост. История и съвременни проблеми Димитър Димитров
:: Премахнем ли църковнославянския като богослужебен език, все едно се отказваме от своето минало Георги Попов
:: Да се модернизира ли езикът на богослужението? Деян Енев
:: Традиция и новаторство, църковнославянският език и др. интервю с дякон Андрей Кураев
:: Богослужебният език и неговата разбираемост. История и съвременни проблеми Димитър Димитров
:: СВЕТИ КИРИЛ И МЕТОДИЙ - жития и похвални слова

Наставления за кротостта и смирението

Из проповедите на архиепископ Серафим Соболев

Смирението е най-главното средство, с помощта на което ние можем да извършим делото на нашето спасение.
Смирението е нещо повече от добродетел: то е цялостното християнско светоусещане, началото на новозаветния живот и самият този живот.
Ето защо преп. Макарий Египетски в своите дивни творения говори, че смирението е признакът на християнството, т. е. критерият, по който можем да определим християни ли сме, или езичници; има ли в нас благодат, или няма; с Бога ли сме, или без Бога; щастливи ли сме, или нещастни.
Без смирението нито една от добродетелите няма за нас никаква спасителна сила. И може ли да бъде другояче, когато самата благодат - главното средство за нашето спасение, ни се дарува от Бога, само ако имаме смирение. >>>

Точно изложение на православната вяра

Преподобни Иоан Дамаскин

КНИГА ПЪРВА
1. За това, че Божеството е непостижимо и че не бива с излишно любопитство да търсим онова, което не ни е предадено от светите пророци, апостоли и евангелисти
2. За това, кое може да се изрази с думи и кое не може, кое може да бъде опознато и кое превъзхожда познанието
3. Доказателство, че Бог съществува
4. За това, що е Бог. За това, че Божеството е непостижимо
5. Доказателство, че има един Бог, а не много богове
6. За Словото и Сина Божий, доказателство от разума
7. За Светия Дух; доказателство от разума
8. За Светата Троица
9. За това, което се приписва на Бога
10. За Божественото съединяване и разделяне
11. За това, което се говори за Бога с аналогии, взети от тялото
12. За същото
13. За местопребиваването на Бога и за това, че само Божеството е неописуемо
14. Свойства на божествената природа

КНИГА ВТОРА
1. За века
2. За творението
3. За ангелите
4. За дявола и демоните
5. За видимото творение
6. За небето
7. За Светлината, огъня и светилата - слънцето, луната и звездите
8. За въздуха и ветровете
9. За водите
10. За земята и за това, което се ражда от нея
11. За рая
12. За човека
13. За удоволствията
14. За неудоволствието
15. За страха
16. За гнева
17. За въображението
18. За сетивата
19. За мислителната способност
20. За способността да помним
21. За вътрешното и външното слово
22. За страданието и действието (енергията)
23. За енергиите (действията или дейностите)
24. За доброволното и неволното
25. За това, което е в наша власт, или за свободата (за свободното решение)
26. За случващото се
27. За това, защо сме създадени със свободна воля
28. За това, което не е в наша власт
29. За Промисъла
30. За предзнанието и предопределението

КНИГА ТРЕТА
1. За Божественото домостроителство и за грижата за нас, и за нашето спасение
2. За това, как бе заченат Бог Слово и за Божественото Му въплъщение
3. За двете природи (в Христа), против монофизитите
4. За взаимното общуване между свойствата
5. За броя на природите
6. За това, че в Една от Ипостасите на Божеството цялата Божествена природа е съединена с цялата човешка природа, а не част от едната - с част от другата
7. За едната сложна Ипостас на Бог Слово
8. Към онези, които изследват това - към непрекъснато или към разделено количество трябва да се отнасят естествата в Господа?
9. Отговор на въпроса: "Има ли (в Христа) природа без ипостас?"
10. За Трисветата песен
11. За природата, (която се съзерцава в целия) вид (същества) и в неделимото (тоест във всяко отделно същество от даден вид); за разликата между съеди-нение и въплъщение; и за това, как трябва да се разбира изразът "Една природа на Бог Слово - въплътена"
12. За това, че Светата Дева е Богородица, против несторианите
13. За свойствата на двете природи
14. За двете воли и свободни действия на нашия Господ Иисус Христос
15. За действията в нашия Господ Иисус Христос
16. Против онези, които казват: "Ако в човека има две природи и две действия, то в Христа трябва да се предполагат три природи и също толкова действия"
17. За това, че в Господа природата на плътта и волята са обожествени
18. Още за това, че в Господ има две воли и свободи, както и два ума, знания и мъдрости
19. За Богочовешкото действие
20. За естествените и непорочни страсти
21. За незнанието и робството
22. За преуспяването
23. За страха
24. За молитвата на Господа
25. За възприемането
26. За страданието на тялото Господне и за безстрастието на Неговото Божество
27. За това, че дори и по време на смъртта на Господ Божеството на Словото остана неразделно с душата и тялото и че едната Ипостас се запази
28. За тлението и изтлеването
29. За слизането в ада

КНИГА ЧЕТВЪРТА
1. За това, което се случи след възкресението
2. За седенето отдясно на Отца
3. Против онези, които казват: "Щом като Христос има две природи, значи вие или служите на твар, покланяйки се на сътворена природа, или считате едната природа за достойна за поклонение, а другата - за недостойна за такова"
4. Защо се въплъти Синът Божий, а не Отец и не Духът? И какво постигна Той с въплъщението Си?
5. Към онези, които питат: "Сътворена ли е Христовата Ипостас, или е несътворена?"
6. За това, кога (Господ) бе наречен Христос?
7. Към онези, които питат: "Две природи ли е родила Света Богородица и две природи ли са висели на кръста?"
8. В какъв смисъл Единородният Син Божий се нарича първороден?
9. За вярата и кръщението
10. За вярата
11. За кръста и още за вярата
12. За покланянето на изток
13. За светите и пречисти Господни тайнства
14. За родословието на Господ и за Света Богородица
15. За почитането на светиите и на техните мощи
16. За иконите
17. За Писанието
18. За изразите, употребявани за Христа
19. За това, че Бог не е Причина за злото
20. За това, че няма две начала
21. Защо Бог, Който предварително знае всичко, е създал тези, които ще съгрешат и няма да се разкаят?
22. За Божия закон и греховния закон
23. Против иудеите, за съботата
24. За девството
25. За обрязването
26. За Антихриста
27. За възкресението

 

[ ПО-СТАРИ ПУБЛИКАЦИИ  ]

 

Към съдържанието на Православната Читалня


Pravoslavieto.com - Българският Православен портал в Интернет
    www.Pravoslavieto.com

      Обадете ни се  Заглавна страница - Pravoslavieto.com  Пишете